Sociokulturella reflektioner

Vårt sätt att lära skiljer sig stort beroende på vilka vi är men också vart vi kommer ifrån. Till exempel så är jag född i Sverige och uppvuxen i en förort till Göteborg. Jag har en stor familj med tre äldre bröder och utöver mina föräldrar så är det dem jag har sett upp till mesta delen av mitt liv. Detta har gjort att min första tolkning av omvärlden mer eller mindre har vart lite styrd utefter hur mina bröder har uppfattat den. Jag har lärt mig av dem hur saker och ting fungerar och det är dem jag har förlitat mig på för information. Även vår kultur har spelat in, kanske inte i en direkt koppling till mig utan mer via externalisering från mina bröder.
Om vi istället förflyttar oss till andra sidan jordklotet och placerar oss i Kina så skulle tolkningen av omvärlden se annorlunda ut då deras kultur och levnadssätt skiljer sig från vår (André, Salmijärvi, 2009).
Med tanke på att vårt sätt att mediera skiljer sig beroende på vart vi kommer ifrån och vilken kultur vi är uppvuxna i så kan det ofta uppstå förvirring mellan två parter.
Skulle vi kunna styra dessa två parter mot en enklare mediering genom att placera dem i en miljö där de båda manipuleras att tänka likadant?
Kommer vi kunna påverka deras sätt att tänka och agera, eller sitter beteendet så pass inpräntat att externaliseringen förbli lika svår?
När vi föds in i olika kulturer och lär oss tolka omvärlden därefter så kan jag tänka mig att vi mycket väl skulle kunna ta hjälp av olika situeringar för att lättare kunna mediera med varandra. Men att situeringen helt skulle kunna påverka och styra exter- och internaliseringen har jag svårt att tro. Då oavsett vilken plats vi befinner oss på så måste den ena parten anpassa sin externalisering och mediering så att den fungerar med den andra partens sätt att internalisera.

Jag tycker Cecilie har en poäng i det hon skriver, att vi idag är bättre på att kritiskt granska informationen som finns tillgänglig för oss. Men jag tror även att dagens artefakter så som smartphones, surfplattor och laptops, i samverkan med internet, gör att vi ständigt har ett överflöd med information och ibland kan det bli svårt för oss att granska allt med kritiska ögon.
Jag tror att vi har blivit lite för lata. Vi orkar inte lägga ner tid på att jaga information alla gånger utan vi nöjer oss med att någon annan har gjort det åt oss, oavsett om det är vinklat eller ej.
Sorlet med information blir för stort för oss att hantera och när vi sitter och slösurfar så tror jag dessvärre att det ena och det andra hinner slinka förbi innan vi börjar ifrågasätta vare sig det stämmer eller inte.
Tyvärr så upplever jag att en stor majoritet, framförallt på diverse sociala nätverk, är väldigt naiva när det kommer till nyheter och olika artiklar av dess slag. Det finns en tendens att sluka allt med hull och hår utan en tanke till källkritik.
Vi har ju verktyget till just denna källkritisering vid våra fingertoppar, så varför inte använda det?

Referenser:
André, Joel, Salmijärvi, Susanna (2009). Det sociokulturella perspektivet, En kritisk granskning [Elektronisk]. Göteborg: Göteborgs Universitet. (Examensarbete inom lärarutbildningen 15 hp, 2009 Sociologiska institutionen). Tillgänglig: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/21573/1/gupea_2077_21573_1.pdf [2009]

Kommentera

