PLE/PLN

Reflektion PLN/PLE

Nu när vi börjar närma oss slutet av denna kurs så har det blivit en del reflekterande över det ena och det andra. Jag känner att mitt sätt att se på sociala medier har förändrats stort och även min idé om det sociala nätverket har tagit en tvärvändning. Troed Troedsson pratar om att det är meningslöst att ha ett socialt nätverk bestående av individer allt för lika en själv (Om sociala medier, 2011). Troeds tankesätt har fått upp mitt intresse för individer som inte är som jag själv. Dessa hade för någon månad sedan passerat mig utan att jag ägnat dem en tanke, på så sätt har jag försökt bredda mitt sociala nätverk i ett steg mot att bli en bättre nätverkad individ (Rainie, Wellman, 2012). Detta utvecklande av mitt PLN, personal learning network, har bidragit till ett större kontaktnät där jag dels kan finna individer som är likasinnade och som brinner för samma sak som mig. Men även, som jag skrev här ovan, individer som är min raka motsats.

En annan utveckling som jag har gjort dessa veckor är att jag har breddat min användning av olika kanaler. Även om jag kanske inte är så flitig på samtliga så har jag förstått innebörden och vikten av att kunna ha en bred omvärldsbevakning.
För mig så innebär ett breddat nätverk ett uppsving för mitt lärande då detta fungerar som mitt PLE, personal learning environment. Det är i denna miljö som jag delar med mig av mina lärdomar med andra och det är här som jag insuper ny kunskap. Tack vare alla mobila lösningar som vi har idag så har vi tillgång till ett ständigt flöde med information från olika plattformar och kanaler. Detta har nog bidragit till att det inte bara är jag som utvecklat mitt sätt att lära.

Detta har jag försökt återge i min poster.
För att symbolisera mitt PLE har jag valt att samla de flesta av mina kanaler och nätverk överst i bilden. Detta för att symbolisera informationen som ständigt finns i luften runt omkring oss. Vi är i princip uppkopplade dygnet runt, så informationen finns där när vi känner oss redo att snappa upp den.
Min tanke är att ingen information är svart eller vit utan allt har en egen färg som vi alla tolkar annorlunda. Jag tycker att regnbågens färgpalett verkligen beskriver bredden av den kunskap som finns där ute.
I takt med att jag försöker lära så plockar jag bit för bit från den stora massan för att sedan försöka komma ihåg informationen på bästa sätt.
Jag ser mitt PLE och all information som finns att tillgå som byggstenar. Dessa är fyllda med kunskap och för att jag ska lyckas lagra dessa i mitt sinne så behöver jag omforma dem så att de passar mitt sätt att lära.
Då det är mig själv jag utgår ifrån så valde jag att placera mig själv centralt i bilden, men min person symboliserar även alla mänskliga individer som ingår i mitt PLN. Jag ser samspelet mellan mitt PLE och mitt PLN som ett ständigt utbyte av kunskap som hela tiden förnyas och ersätts med nya byggstenar.

Jag känner verkligen att jag har fått blodad tand när det gäller hela idén med PLE/PLN och suget att utvecklas har blivit stort, dock så hade jag önskat ett större engagemang från min egen sida gällande RSS. Projekt för framtiden blir nu att försöka fortsätta mitt twittrande och samtidigt försöka hålla mitt bloggande vid liv. Jag har en tanke på att göra om bloggen till en typ av portfolio för mina studier och allt som vi gör här under de kommande tre åren. Jag kan ständigt uppdatera och ha olika flikar där jag kan samla och sortera olika projekt och händelser som vi engagerar oss i. Jag tror att det kan vara ett bra sätt för mig att följa min egen utveckling, men kan även vara intressant för andra som är intresserade i vad jag gör.
Även om mitt jag inte är världen bästa twittrare så känner jag ändå att jag blivit mer aktiv inom den kanalen. Men jag skulle nog vilja påstå att jag nog spenderar mesta delen av min tid på Instagram. Jag är en väldigt visuell person och jag känner att där kan jag följa individer som drar sig åt samma håll som mig. Jag får se en liten bild med tillhörande text och kan på så sätt snabbt hålla mig uppdaterad. Målet är att överföra detta engagemang till mitt twittrande, leta rätt på bra inspirationskällor och ta del av deras flöden, se vad de rekommenderar och vad andra föreslår för dem. Dock så är en av mina förebilder Saul Bass, en person som jag tyvärr kommer få lite svårt att följa. Men här har jag en bra utgångspunkt för mitt sökande av nya inspirationskällor. Jag spenderar idag väldigt mycket tid på att leta efter dessa inspiratörer och intressanta artiklar att ta del av och om jag hade lärt mig mer om hur dessa RSS-flöden fungerar så hade jag nog kunnat strukturera min tid och effektivisera mitt sökande lite bättre. Jag behöver även utveckla min förmåga att kunna fokusera på rätt saker, att kunna koppla bort och minimera alla distraktioner och störande inslag för att kunna slutföra de uppgifter som jag tagit mig an. Om jag breddar mitt nätverk och samtidigt utvecklar mitt användande av RSS så ser jag mig i framtiden läggandes mer tid och energi på rätt uppgifter istället för att slösa den på denna ständiga letande efter ny information.

Featured image

Referenser:

Rainie, H. and Wellman, B. (2012). Networked. 1st ed. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Joakim Jardenberg (2011). Troed Troedsson om sociala medier. [Video online]http://jardenberg.se/troed-troedson-om-sociala-medier/ [2011-03-05]

Kommentera

