Pedagogiska reflektioner

Är det inte lockande att disciplinera samhällets odågor på samma sätt som vi gör med djur?
Nu skulle det nog vara lite väl omänskligt och passar kanske inte in i vårt samhälle, men ändå?
Visst en del brottslingar hade vi nog fått låsa in ett tag, men hur är det med de som är lite mildare, verklighetens kling och klang eller matchosnubbarna som struttar runt och ständigt letar bråk, hade vi kunnat använda dem till något bisarrt experiment?
Hade det fungerat?
Ta ett klipp från kvarteret skatan till exempel, där Johan Glans sitter på jobbintervju varefter chefen vill ställa lite personliga frågor (Kvarteret skatan – Anställningsintervju. 2007).
Upp dyker vattensprutan och Glans ställs inför lite scenarion. Svarar han fel så sprutar chefen honom med vatten, svarar han rätt så går de vidare till nästa fråga.
Jag, precis som Glans, hade nog blivit väldigt konfunderad om jag fick vatten sprutat på mig mitt under en intervju. Men en annan individ skulle kanske blivit fly förbannad vilket istället kanske konfronterat personen som hållit vattensprutan.
Jag tror dock att om man skulle försöka sig på en sådan här handling så ska man ha i beaktande att alla människor fungerar olika. Att vissa tankar och känslor leder till ett visst beteende. Men även sammanhanget spelar stor roll. Nu tror jag inte att någon skulle ställt sig upp och slagit till chefen, men placera istället individerna i en lite mer hotfull situation där båda är redo att ryka ihop. Då tror jag att det istället skulle kunna leda till att situationen eskalerar istället för det motsatta.
Med tanke på att vi som människor är så pass oförutsägbara då våra impulser triggas av många olika företeelser så tror jag att ett sådant här experiment hade fallerat ganska omedelbart. Om man däremot hade börjat tidigt när vi var barn så tror jag att det kanske hade fungerat till viss mån.
Det blir lite som med Pavlovs hundar (Wikipedia, 2014), men som jag skrev i början så är det lite väl omänskligt och kanske inte riktigt moraliskt försvarbart.

Som Linnea skriver så finns det inga rätt eller fel sätt att lära på, då vi alla tar åt oss av information på olika sätt. Men tyvärr så är detta något som ofta glöms bort i dagens klassrum. Där funkar det som oftast så att lektorns sätt är det som anses vara det bästa och det är det som skall läras ut (RSA Animate – Changing Education Paradigms. 2010). Det valet man har som elev är att memorera det som sägs och sedan komma ihåg.
John Deweys teori ”learning by doing” ett bra exempel på ett sätt vi kan komma ifrån detta strikta lärosätt.
I klippet Good vs Bad Teaching så förklarar Dr. Shannon Kincaid Deweys teorier på ett väldigt bra men ändå simplifierat sätt (Good vs Bad Teaching. 2013). Istället för att prata och skriva upp diverse påståenden och sedan säga så här är det, så skriver han upp ett påstående och frågar sedan;
Är det här sant?
Stämmer detta för dig?
Genom att göra detta så engagerar Dr. Kincaid eleverna och får dem på så sätt att tänka själva och dra egna slutsatser istället för att bara memorera det som lektorn lär ut.
Personligen tycker jag att Deweys teori är en väldigt bra grund att börja lära på. Jag har ofta svårt att sätta mig ner med till exempel en text och memorera den. Om jag däremot får aktivera mig samtidigt och göra mina egna associationer till texten så har jag lättare att förstå mig på den.
Det funkar lite för mig som när man skall lära sig laga en ny maträtt. Jag behöver ha kokboken eller receptet nära till hands för att hela tiden stämma av om det jag gör är rätt. Men samtidigt så smakar jag ju av för att säkerställa att smakerna verkligen faller funkar ihop.
På så sätt så ställer jag indirekt frågan till mig själv:
Stämmer detta för mig?

Referenser:

Kvarteret skatan – Anställningsintervju – YouTube. [ONLINE] tillgänglig: https://www.youtube.com/watch?v=2HkWV3LBiZc. [06-03-2007].

Pavlovs hundar – Wikipedia. 2014 [ONLINE] Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pavlovs_hundar. [27-10-2014].

Good vs Bad Teaching (Learning according to John Dewey) – YouTube. [ONLINE] tillgänglig: https://www.youtube.com/watch?v=16t4yOOL27w. [21-10-2013].

RSA Animate – Changing Education Paradigms – YouTube. [ONLINE] tillgänglig: https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U. [14-10-2010].

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s